SAVOIR- VIVRE
Jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością, którą spotykamy na uczelni? Oto kilka dobrych rad.
- Bądź otwarty, nie każda niepełnosprawność jest widoczna. To, że student nie jeździ na wózku, nie ma białej laski czy aparatu słuchowego nie oznacza, że nie zmaga się z żadnym problemem, czy chorobą przewlekłą.
- Poświęć uwagę – słuchaj i dostrzegaj nietypowe zachowania. Studenci doświadczający kryzysów zdrowia psychicznego (depresja, nerwice, schizofrenia, zaburzenia odżywiania) potrzebują wsparcia i zrozumienia. Jeśli zaniepokoi Cię czyjeś zachowanie, porozmawiaj z tą osobą bez oceniania, wskaż możliwość uzyskania pomocy, np. bezpłatne dyżury psychologa w PW.
- Nie szufladkuj – każdy człowiek jest inny i wymaga indywidualnego traktowania. Osoby ze spektrum autyzmu mają trudności w rozpoczęciu i podtrzymywaniu rozmowy oraz w nawiązywaniu długotrwałych relacji. Nieprawidłowy kontakt wzrokowy, mowa ciała, zbyt głośny lub cichy głos, nieodpowiedni ton wypowiedzi – nie oznaczają złych intencji.
- Szanuj wypożyczane książki, nie podkreślaj, nie zaznaczaj zakreślaczem, nie rób notatek na marginesie – tak zaznaczone fragmenty po zeskanowaniu mogą być nieczytelne dla programów czytających (syntezatorów mowy), z których korzystają studenci z niepełnosprawnością wzroku.
- Pomóż w zorientowaniu się w przestrzeni Wydziału – studenci z niepełnosprawnością na pierwszym roku mogą mieć trudności w odnalezieniu się w nowej przestrzeni.
- Jeśli robisz dobre notatki, udostępnij je osobie, która ma utrudniony odbiór treści na wykładach, ponieważ jest niedowidząca, niewidoma, niedosłysząca, czy głucha.
- Pozbądź się obojętności! – Twoje ewentualne nietaktowne zachowanie czy niezgrabność pomagania nie będą źle odebrane.
- Zapytaj – jeśli nie wiesz, jak się zachować. Nie bój się poprosić o instruktaż, osoby z niepełnosprawnością doskonale wiedzą, jakiej pomocy potrzebują i potrafią ją opisać.
- Prowadź rozmowę bezpośrednio z osobą niepełnosprawną – podczas rozmowy z osobą niepełnosprawną, np. osobą niesłyszącą zwracaj się bezpośrednio do swojego rozmówcy, a nie tłumacza języka migowego, towarzysza czy pomocnika.
- Zachowaj ostrożność w kontakcie fizycznym z osobą, która utraciła sprawność. Osoby niepełnosprawne poruszające się na wózku inwalidzkim czy korzystające z balkonika, kul do chodzenia traktują ten sprzęt jako część swojej przestrzeni. Dlatego najlepiej nie opierać się o te rzeczy i nie dotykać ich bez uprzedzenia.